آخرین فناوری ها در تصفیه فاضلاب

آخرین فناوری ها در تصفیه فاضلاب

طبق آمار، تنها 2.5 درصد از کل آب موجود شیرین است و مابقی آب شور یا اقیانوسی است. کمبود آب و آلودگی تهدیدهایی هستند که ادامه زندگی را دشوار می کنند، بنابراین باید جایگزینی برای مقابله با این بحران اندیشید. بازیافت و تصفیه فاضلاب با استفاده از تجهیزاتی مانند زلال‌کننده‌ها، سیستم‌های اسمز معکوس و جداکننده‌های روغن، فرآیند تصفیه میلیون‌ها گالن آب را در هر روز امکان پذیر می‌کند. با افزایش جمعیت جهان، تصفیه فاضلاب اهمیت فزاینده ای پیدا می کند. ما نه تنها باید راه هایی برای تصفیه آب هایی که ردپای کربن کمتری دارند، پیدا کنیم، بلکه باید راه های جدیدی  برای دفع محصول جانبی حاصل از آبگیری لجن فاضلاب پیدا کنیم
چهار فناوری تصفیه فاضلاب که توجه زیادی را به خود جلب کرده است به شرح زیر می باشد:
1.هیدرولیز حرارتی فناوری  Exelys

فناوری هیدرولیز حرارتی Exelys سه کاربرد دارد: تصفیه فاضلاب، کاهش محصولات جانبی و تولید بیوگاز. تصفیه خانه های فاضلاب سنتی باید برای مقادیر زیادی لجن تولید شده در طول فرآیند تصفیه فاضلاب صنعتی برنامه ریزی کنند. از سوی دیگر، نیروگاه های هیدرولیز حرارتی، لجن را به جای ضایعات، منبع ارزشمند انرژی می دانند. پس از تصفیه فاضلاب و جمع آوری لجن، می توان تولید بیوگاز را آغاز کرد. در خمره های بزرگ، لجن گرم شده و فشرده می شود. دمای مورد نیاز بین 160 تا 165 درجه سانتیگراد و فشار مورد نیاز از 7 تا 11 یا 12 بار متغیر است. فناوری Exelys می­ تواند فضای کمتری  نسبت به روش های سنتی اشغال کند و برای فعالیت به فاضلاب کمتری نیاز دارد. علاوه بر این 130 درصد بیوگاز بیشتری نسبت به پربازده ترین سیستم های هیدرولیز حرارتی با استفاده از همان مقدار لجن تولید می کند. اگرچه توسعه یک کارخانه Exelys پرهزینه است، اما هزینه های عملیاتی به طور قابل توجهی کمتر از سایر سیستم های هیدرولیز حرارتی است.

2. سلول های سوخت میکروبی

 

فناوری سلول های سوختی میکروبی (MFC) که از باکتری ها برای تصفیه فاضلاب استفاده می کند، فناوری مهم دیگر است  که باکتری‌ها با ایجاد گردش الکترون ‌ها می‌توانند منجر به تولید الکتریسیته شوند. اگر فناوری MFC بتواند به صورت انبوه تولید شود، سوخت های فسیلی کمتری برای تولید الکتریسیته مورد نیاز خواهد بود.

3. تصفیه فاضلاب با فرآیند فتوکاتالیست خورشیدی

 

یکی از سخت ترین چالش ها در تصفیه فاضلاب، تعیین این است که با لجن حاصله چه کاری انجام دهیم. در مقایسه با سیستم‌های تصفیه فاضلاب سنتی، تصفیه فاضلاب فتوکاتالیستی خورشیدی می‌تواند میزان لجن را تا بیش از 80 درصد کاهش دهد. لجن، همچنین به عنوان “محتوای آلی” شناخته می شود، به دلیل فرآیند تجزیه میکروبی – اکسیداسیون به طور قابل توجهی توسط یک سیستم فوتوکاتالیستی کاهش می یابد.

4. فن آوری های تصفیه فاضلاب طبیعی

 

پس از طوفان اغلب با انباشته شدن آب، مقادیر قابل توجهی سموم، زباله های آلی و عوامل بیماری زا به طبیعت باز می گردد. شهرداری ها و سازمان های دولتی در سرتاسر جهان به جای اجازه دادن به جاری شدن فاضلاب به جریان ها، رودخانه ها، دریاچه ها و اقیانوس ها، شروع به تصفیه آب با فناوری های طبیعی کرده اند. حوضچه های رسوبی، تالاب های حفاری شده با سیستم های تصفیه و فیلترهای خاک در مقیاس بزرگ نمونه هایی از فناوری های طبیعی هستند. با کند کردن خروج آب، ایجاد زمان لازم برای ته نشینی جامدات، از بین رفتن میکروب ها در یک فیلتر طبیعی، آب برگشتی به طبیعت به میزان قابل توجهی تمیزتر می شود.
https://www.netsolwater.com/latest-innovations-in-waste-water-recycling-systems.php?blog=1324
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *