روش های حذف ذرات معلق از هوا

روش های حذف ذرات معلق از هوا

معرفی انواع روش حذف ذرات معلق از هوا

اگر چه ذرات معلق حدود ده درصد كل جرم آلاينده های توليد شده توسط بشر را تشكيل می دهند، اما خطرات ايجاد شده توسط آن ها بسيار جدی است. مشكلات ريوی، افزايش واكنش های شيميايی جو، كاهش قابليت دید، تغییر در زاویه تشعشعات خورشيدی، تغييرات دمای محيطی و افزایش رشد بيولوژيكی از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرند. روش های حذف ذرات معلق از هوا شامل موارد زیر است:

  • ته نشین کننده های ثقلی
  • جداسازهای سانتریفوژی
  • الکتروفیلترها
  • اسکرابرها
  • فیلتر پارچه ای

ته نشین کننده های ثقلی

یکی از ساده ترین وسایل کنترل آلودگی ذرات معلق در صنایع می باشد. این وسایل با افزایش سطح مقطع و در نتیجه کاهش سرعت جریان هوا منجر بهته نشینی ذرات می گردند. این روش برای ذرات بزرگتر از 50 میکرون موثر است.

جداسازهای سانتریفوژی

بر اساس نیروی گریز از مرکز جداسازی ذرات را انجام می دهند. سیکلون ها قادرند ذراتی با قطر 5 میکرون را نیز به راحتی از هوا جدا سازند. سیکلون ها نیز می توانند برای افزایش راندمان به صورت مرطوب (همراه با اسپری آب درون محفظه) نیز به کارگرفته شوند.

رسوب دهنده الکترواستاتیک

کاربرد این روش در حذف ذرات کوچکتر از 10میکرون می باشد. این روش بسیار مؤثر لیکن گران قیمت می باشد. منحصراً قادر به حذف ذرات معلق می باشد. این روش نیازمند ولتاژ زیاد و نیروی انسانی متخصص است. ذرات در میدان الکتریکی باردار می شوند و وقتی می خواهند به سمت الکترودهایی با بار مخالف بروند به یک صفحه متصل به زمین برخورد می کنند و بار خود را ازدست داده و با لرزش صفحه سقوط می کنند.

اسکرابرهای تر

اساس کار این روش شستشوی گاز به کمک یک حلال می باشد. در این روش بطور هم زمان گازها و ذرات حذف می گردند. در هنگام کاربرد این روش باید برای تصفیه پساب حاصل نیز فکری شود.

فیلترهای پارچه ای

این فیلترها بستر متخلخلی برای جداسازی ذرات از هوا می باشد. این فیلترها راندمان خوبی برای ذرات کوچکتر از یک میکرون دارند. این فیلترها توانایی تصفیه گازهای مرطوب را ندارند، گازهای داغ منجر به نابودی فیلترها می گردد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *