فرآیند IFAS تصفیه فاضلاب

فرآیند IFAS چیست و چگونه کار می کند ؟

فرآیند IFAS یک تکنولوژی نوآورانه در زمینه تصفیه خانه فاضلاب است که به طور چشمگیری از فناوری‌ های متعارف تصفیه فاضلاب همچون لجن فعال، مزایای بیشتری ارائه می ‌دهد. فرآیند IFAS با اضافه کردن یک محیط رشد به مخزن لجن فعال، فرآیند رشد زیستی را تسهیل نموده و کارایی تصفیه را بهبود می ‌بخشد. یک سیستم IFAS می تواند به عنوان ارتقاء به یک تصفیه خانه موجود یا به عنوان یک تصفیه خانه فاضلاب جدید نصب شود.

فرآیند تصفیه فاضلاب به روش IFAS 

فرآیند تصفیه فاضلاب به روش IFAS ، فناوری ‌های متعارف لجن فعال و پکینگ مدیا را ترکیب می‌ کند. هرچند که پکیج تصفیه فاضلاب به روش IFAS  ممکن است در بخش‌ های مختلفی متفاوت با تصفیه خانه های متعارف باشند، اما اصل اولیه  فرآیند IFAS شباهتی به یک تصفیه خانه به کمک روش لجن فعال متعارف دارد که پکینگ مدیا به آن اضافه شده است.  این امر باعث تشکیل دو جمعیت بیولوژیکی مختلف می‌ شود که به طور همزمان عمل می ‌کنند. MLSS یا مقدار کل مواد جامد معلق در فاضلاب بیشتر، بار آلی بیشتری را حذف کرده و بیوفیلم یک جمعیت قدرتمند برای انجام فرآیند نیتریفیکاسیون فراهم می ‌کند. پکینگ های مدیا این امکان را فراهم می کند تا مناطق هوازی و بی ‌هوازی در یک فاز مشترک وجود داشته باشند و به این ترتیب راندمان حذف مواد آلی بهبود می یابد.

مزایای پکیج تصفیه فاضلاب به روش IFAS

برخی از مزایای پکیج تصفیه فاضلاب به روش IFAS عبارتند از :

  • بهبود نیتریفیکاسیون در مقایسه با سیستم های رشد معلق ساده به دلیل ترکیب مناطق هوازی و بی هوازی و افزایش زمان ماند لجن
  • بازیابی سریعتر نیتریفیکاسیون سیستم به دلیل جرم زیاد نیتریفایرها روی فیلم ثابت
  • افزایش ثبات فرآیند
  • کاهش تغییرات در شاخص حجم لجن (SVI)
  • کاهش تولید لجن
  • فرآیندهای نیترات زدایی پیشرفته
  • سازگاری با سیستم های هوادهی حباب ریز موجود که این امر به کاهش هزینه های عملیاتی طولانی مدت کمک می کند
  • مقاومت در برابر بارهای شوک آلی و هیدرولیکی
  • سطوح بالای راندمان برای طیف وسیعی از فاضلاب
  • افزایش ظرفیت سیستم های لجن فعال در همان حجم مخزن

 سیستم-IFASدر-تصفیه-فاضلاب

معایب پکیج تصفیه فاضلاب به روش IFAS

  • ممکن است هزینه های اولیه بالاتری برای ساخت و ساز و بهره برداری وجود داشته باشد
  • سیستم های IFAS از فناوری پیشرفته استفاده می کنند که اغلب به دانش و تخصص تخصصی نیاز دارند

پکینگ مدیا مورد استفاده در فرآیند IFAS

نوع مدیا مورد استفاده در فرآیند IFAS به دو دسته اصلی تقسیم می شوند: مدیا معلق که در سراسر حوض هوادهی پخش شده اند و مدیا ثابت که در محل حوضه هوادهی ثابت می شوند. مدیا ثابت به طور معمول از جنس PVC ساخته می شود. این مدیاها علاوه بر مقرون به صرفه بودن، نصب آسانی دارند و منجر به تلفات مواد نمی شوند. مدیا ثابت همچنین ممکن است نیتریفیکاسیون کارآمدتری را در آب و هوای سردتر ارائه دهند و زیست توده ممکن است در برابر بارهای شوک هیدرولیکی مقاوم تر باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد پکنگ مدیا کلیک کنید.

لاملا-در-روش-IFAS

فرآیند IFAS در مقابل لجن فعال متعارف

فرآیند IFAS تصفیه فاضلاب و سیستم های لجن فعال معمولی مشابه هستند، اما برخی از تفاوت های عمده آن ها شامل ترکیب مناطق هوازی و بی هوازی افزایش زمان ماند لجن در فرآیند IFAS است. از آنجایی که سیستم ‌های تصفیه فاضلاب IFAS معمولاً به حجم کمتری نسبت به سیستم‌ های لجن فعال معمولی نیاز دارند، معمولاً هزینه سرمایه کمتری را شامل می‌ شوند. پکیج های نوین تصفیه فاضلاب بهداشتی به روش IFAS معمولاً هزینه کمتری نسبت به سیستم های لجن فعال معمولی جدید دارند و افزودن مدیای ثابت به سیستم های لجن فعال موجود می تواند از هزینه های افزایش ظرفیت سیستم جلوگیری کند.

سیستم-IFAS

تفاوت فرآیند IFAS و MBBR

فرآیند MBBR (moving bed biofilm reactor) یک روش تصفیه فاضلاب شبیه به فرآیند IFAS است. تفاوت اصلی بین  فرآیند MBBR و IFAS نوع مدیا مورد استفاده در این فرآیند است. این بدان معنی است که در فرآیند IFAS از مدیای ثابت و در فرآیند MBBR از مدیای معلق استفاده می شود.

پکینگ-مدیا-در-روش-IFAS

بهره برداری و نگهداری از پکیج تصفیه فاضلاب به روش IFAS

فرآیند IFAS تصفیه فاضلابدارای تنظیمات پیچیده و بسیار مکانیزه هستند. راه اندازی صحیح این سیستم ها نیاز به تخصص دارد.  برای جلوگیری از پارگی و انباشته شدن مواد روی مدیا و صفحه های نگهدارنده، غربالگری دقیق ضروری است. اگر قطعات سیستم نیاز به تعویض داشته باشند، باید سفارش داده شوند، زیرا معمولاً به صورت محلی در دسترس نیستند. تعمیر و نگهداری سیستم برق نیز ضروری است، زیرا در صورت قطع برق، سیستم از کار می افتد. شرکت مهندسی کاشفان نیلفام با بیش از یک دهه فعالیت در زمینه پکیج های تصفیه فاضلاب به روش IFAS دارای سابقه و دانش کافی و تیم بهره برداران با سابقه در این زمینه می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با ما در ارتباط باشید.

IFASروش

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *