گرفتگی غشا در پکیج های تصفیه فاضلاب به روش MBR

گرفتگی غشا در پکیج های تصفیه فاضلاب به روش MBR

گرفتگی غشاء در پکیج های تصفیه فاضلاب به روش MBR تحت تأثیر پارامترهای مختلفی قرار می­گیرد که می ­توانند به چهار گروه اصلی ویژگی ­های زیست توده، شرایط عملیاتی، ویژگی­ های پساب و خصوصیات غشاء تقسیم شوند.شایع ‌ترین خصوصیات غشاء که بر گرفتگی غشاء  تاثیر می ­گذارد، می­ تواند به خواص فیزیکی (مانند توزیع اندازه ذرات، تخلخل، ضخامت و پیکربندی غشاء) و خواص شیمیایی مانند مواد سازنده غشاء (که تاثیر قابل توجهی بر خواص آبگریزی/ آب‌ دوستی می­گذارد)، و مقاومت مکانیکی مربوط شود. تجمع پروتئین روی سطح غشا می­تواند سبب ایجاد گرفتگی برگشت ناپذیر شود. از آنجایی که مواد آبگریز تمایل بیشتری به ته‌نشینی پروتئین دارند، بنابراین برای تصفیه فاضلاب، غشاء باید ترجیحا آب‌دوست باشد.

 

 هم چنین با توجه به اینکه مواد آلی عموما دارای بار منفی هستند، غشاء باید به منظور محدود کردن جذب ذرات روی سطح خود ترجیحا بار منفی یا خنثی داشته باشد. اندازه حفرات غشا نیز عاملی مهم در فرآیند فیلتراسیون می باشد. مطالعات نشان داده که غشای با اندازه حفرات بزرگ ­تر، گرفتگی بیشتری را نیز در پی دارد. بنابراین غشاء اولترافیلتر می ­تواند گزینه مناسبی برای سیستم های غشایی باشد.

خصوصیات فاضلاب ورودی بر خصوصیات فیزیکی شیمیایی مایع داخل راکتور و در نتیجه گرفتگی غشاء تاثیرگذار است. مهم­ ترین این پارامترها عبارتند از نرخ بارگذاری مواد آلی، نسبت غذا به میکروارگانیسم و اثر شوری. تغییر نسبت غذا به میکروارگانیسم می ­تواند ویژگی­ های میکروبی و ویژگی ­های زیست توده را در مخلوط مایع (به عنوان مثال اندازه ذرات، ویسکوزیته، ساختار فلاک) تغییر دهد و منجر به گرفتگی غشاء شود. مقدار بالاتر مواد آلی، سبب افزایش تولید مواد محلول شده و منجر به افزایش گرفتگی غشاء می­ شود. افزایش فشار اسمزی در غلظت نمک بالا باعث پلاسمولیز سلولی و مرگ میکروب­ ها و در نتیجه باعث کاهش اندازه و تراکم ذرات می­شود. علاوه بر این، غلظت زیاد نمک باعث افزایش تولید مواد میکروبی می­ شود. تمام این تغییرات در نهایت منجر به گرفتگی غشاء در پکیج های تصفیه فاضلاب غشایی می ­شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *