آثار زیست محیطی ته سیگار بر منابع آب

آثار زیست محیطی ته سیگار بر منابع آب و روش های بازیابی آن

آثار زیست محیطی ته سیگار بر منابع آب و روش های بازیابی آن

محیط زیست و طبیعت هدیه ای است الهی که ادامه زندگی انسان و موجودات به آن وابسته است. تجارت و تولید سیگار از نظر سوددهی و اقتصادی در جهان امروز در مرتبه سوم اهمیت پس از نفت و جنگ افزار قراردارد. چرخه تولید و مصرف سیگار از مرحله پرورش گیاه تنباکو تا بسته بندی و دفع ته سیگار، آسیب های سنگینی بر سلامتی محیط زیست وارد می کند. رها کردن ته مانده های سیگار، در محیط زیست به سبب در برداشتن مقادیر بالایی از سموم موجب آسیب جدی به محیط زیست می گردد. ته سیگارها پسماندهایی می باشند که با وجود اندازه کوچکشان، نه تنها موجب ایجاد منظره های زشت در محیط زیست می گردند، بلکه باعث تولید مواد سرطانزا، سمی،  آلودگی خاک و آب و حیات وحش می­ گردد. به صورتی که هر یک ته سیگار منجر به آلودگی 1000 لیتر آب آشامیدنی می شود. در مورد سمیت ته سیگار اینگونه می توان بیان کرد که یک ته سیگار در هر یک لیتر آب، ‌در مدت چهار روز نیمی از ماهی‌ های درون آن آب را می ‌کشد. ته سیگارها، 36% از کل زباله های قابل مشاهده در سطح جهان و 20-50% از زباله های جمع آوری شده ازجاده ها وخیابان ها را تشکیل می دهد. بر اساس آمار رسمی، سالانه 1.2-0.8 میلیون ته سیگار در دنیا تولید می شود و پیش بینی می شود تا سال 2025، تولید ته سیگار تا 25% افزایش یابد، به طوری که در هر متر مربع، یک ته سیگار مشاهده می شود.

از جمله ذرات موجود در ته سیگار که برای محیط‌زیست بسیار مضر است، استات سلولز است که نوعی پلاستیک است و حداقل ده سال طول می‌ کشد تا در طبیعت تجزیه و نابود شود. این ماده قابل تجزیه بیولوژیکی نیست. بنابراین، امواج فرابنفش نور خورشید در شرایط مطلوب محیطی قادر به تجزیه این مواد به ترکیبات ساده تر می باشد اما منجر به حذف کامل آن ها نمی شوند. در نهایت موادی که موجب مرگ میلیون ها پرنده و آبزی در تالاب ها، دریاچه ها، رودخانه ها و اقیانوس ها می شوند.سرانجام در منابع آبی گسترش یافته و وارد چرخه زندگی انسان می شوند. در کشور ایران سالیانه  حدود 372 هزار کیلوگرم ته سیگار در محیط زیست رها می شود. همانطور که پیشتر ذکر شد، ته سیگار دارای مواد غیرقابل تجزیه می باشد و به این صورت تصفیه خانه های آب و فاضلاب و پکیج های تصفیه فاضلاب صنعتی قادر به تصفیه مواد آلی سنگین نبوده و احتمال ورود این مواد به آب مصرفی مردم بسیار زیاد می باشد.

ردیف
میزان مصرف سیگار و آسیب های زیست محیطی
1
بر اساس برآورد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، مصرف سالانه سیگار حدود 40 میلیارد نخ می باشد.
2
بر اساس برآورد وزارت صمت کشور، مصرف سالانه سیگار حدود 55 میلیارد نخ می باشد
3
حداقل 50% این مقدار در محیط رها می شود
4
بر اساس برآورد بهداشتی، هر عدد ته سیگار در صورت بارندگی حدود 1 متر مکعب زمین را آلوده می کند.

با توجه به موارد فوق ته سیگارها یکی از مهم ترین پسماندهای جهان و علل اصلی نگرانی در خصوص آلودگی محیط زیست می باشند. به همین سبب استفاده از راهکارهای مناسب به جهت بازیافت آن ها امری بسیار حیاتی می باشد.

انواع روش های بازیافت ته سیگار

امروزه روش های بسیاری جهت بازیافت ته سیگار مطرح شده است. که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

تولید آجر بازیافتی از ته سیگار

آجر تولیدی با استفاده از ضایعات سیگار بسیار ارزان‌ تر از آجرهای معمولی است و انرژی کمتری را هم مصرف می‌ کند. انرژی مصرفی برای تولید این آجرها 58 درصد کمتر است که در نتیجه  کارایی بیشتری به عنوان عایق دارد و هزینه گرمایش و سرمایش را هم کاهش می دهد. همچنین به واسطه وزن اندک به راحتی جابجا می‌ شود.

جلوگیری از زنگ زدگی فولاد با مواد شیمیایی استخراج شده از فیلتر سیگار

وقتی فیلتر سیگار در آب فرو برده می شود، 9 ماده شیمیایی متفاوت را تولید می کند. آغشته کردن سطح لوله های فولادی به این مواد از خوردگی آن ها جلوگیری می کند. این گونه لوله ها به طور گسترده در صنایع نفتی مورد استفاده قرار می گیرند.

تولید کربن فعال جهت زدودن فلز سنگین کروم از محلول‌های آبی

که ‌سیگارها می ‌توانند به سبب عمل کربونیزاسیون، به کربن ‌های فعال با سطح ویژه بالا تبدیل شوند و می‌ توانند در فرآیند تصفیه آب و پکیج های تصفیه آب استفاده شوند. با کربونیزاسیون در دمای بالا، ته سیگارها تبدیل به ماده‌ ای مناسب برای محیط زیست شده و مشکل آلودگی آن در محیط زیست از بین می ‌رود.

کاربرد ته سیگار در آسفالت

استفاده از ته سیگارها به عنوان ماده افزودنی در آسفالت این امر منجر به افزایش مقاومت آسفالت، افزايش رواني و انعطاف پذيري مخلوط آسفالتي گرم، افزایش شاخص پايداري و کاهش تغييرشکل هاي دائمي می شود.
استخراج استات سلولزو تولید موادی همچون فریم عینک، عروسک، جاکلیدی و …

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *