تصفیه فاضلاب دامداری

تصفیه فاضلاب دامداری

فعالیت های دامداری منجر به مشکلات زیست محیطی قابل توجهی مانند تخریب خاک، آلودگی آب های سطحی و زیرزمینی شده است.فاضلاب دام عمدتاً حاوی غلظت بالایی از نیتروژن، فسفر و مواد آلی است. با این حال، نسبت بین این آلاینده‌ها در فاضلاب دام به شدت به گونه‌ های جانوری و سن، ترکیب خوراک، روش‌های نگهداری و همچنین عوامل محیطی بستگی دارد .از جمله خصوصیات این فاضلاب ها، نیاز به اکسیژن بیولوژیکی بالا (BOD)، تقاضای اکسیژن شیمیایی بالا (COD)، محتوای بالای مواد مغذی، مواد جامد معلق،آنتی بیوتیک ها و باکتری های بیماری زا می باشد.
در دامداری‌ های صنعتی با توجه به محل مصرف آب، فاضلاب هایی با کیفیت و کمیت متفاوت تولید می‌شود. عمده  مصرف آب در بخش‌ های مختلف شامل موارد زیر می باشد:
  • شرب دام
  • شستشوی شیردوش
  • اسپری مرطوب
  • شستشوی گوساله‌ دان و زایشگاه
  • شستشوی محل استراحت دام
در برخی از مصارف، آب به فاضلاب تبدیل نشده و در صورت تبدیل نیز به تصفیه‌ خانه وارد نمی گردد و در برخی از مصارف مانند شیردوش، شستشوی گوساله‌ دان و زایشگاه و محل استراحت دام عمده آب مصرفی به فاضلاب تبدیل و به تصفیه‌ خانه منتقل می‌ گردد.انواع روش های تصفیه پساب دامداری و گاوداری شامل موارد زیر می باشد:

Flushing a alleyway at a dairy in California.

1-تصفیه فیزیکی
با توجه به مقدار بسیار زیاد پشم و مو و غیره در پساب های تولید شده در محیط دامداری و گاوداری، لازم است به منظور جلوگیری از آسیب وارد شدن به سایر تجهیزات از آشغالگیر مکانیکی و دستی استفاده شود. در واقع این مرحله هیچ تاثیری بر کاهش فاکتورهای سنجش کیفیت پساب ها نداشته و تنها به منظور بهبود کارایی گام های بعدی حضور آن ضروری می باشد. عدم جمع آوری آلاینده های جامد و معلق با اندازه های بزرگ در این مرحله باعث می شود تا تصفیه گام های بعدی دیرتر انجام شده و همچنین ورود آن ها به دستگاه های تصفیه منجر به  خسارت خواهد شد.پس از جمع آوری آلاینده های جامد و معلق، ذرات چربی که به وفور در این نوع پساب ها به چشم میخورد نیز حذف شوند. برای این منظور می توان از چربی گیر فاضلاب استفاده نمود که تاثیر چشمگیری بر افزایش کیفیت خواهند داشت.

2-تصفیه بیولوژیکی

وجود مواد آلی یکی از بزرگترین خطرات در پساب تولید شده در دامداری ها می باشد و به همین خاطر BOD و COD موجود در این نوع فاضلاب به شدت زیاد می باشد. به منظور حذف مواد آلی در گام بعدی از تصفیه بیولوژیکی فاضلاب استفاده می شود. در این مرحله با استفاده از باکتری های هوازی و بی هوازی تلاش میشود تا مواد آلی تجزیه شده و در نهایت به صورت لجن در کف تصفیه خانه ته نشین گردند. روش های تصفیه بیولوژیکی تنوع زیادی دارد و با توجه به شرایط محیط و نوع پساب و مواد آلی موجود در آنها می توان از پکیج تصفیه فاضلاب UASB  استفاده نمود. به عنوان مثال، اگر هدف استفاده از باکتری های بی هوازی می باشد، UASB گزینه ایده آلی بوده و برای استفاده از باکتری های هوازیUABR  مورد استفاده قرار می گیردمواد آلی پس از تجزیه به کمک میکروارگانیسم ها در پساب ها معلق شده و به در نهایت با استفاده از مواد منعقد کننده به هم متصل و در کف حوضچه تصفیه ته نشین می گردند. لجن های تولید شده به صورت دوره ای از تصفیه خانه تخلیه یا به عنوان لجن برگشتی برای تصفیه بیولوژیکی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
3-تصفیه شیمیایی
به عنوان آخرین مرحله تصفیه فاضلاب دامداری می توان به گند زدایی و ضد عفونی اشاره نمود. در این مرحله با تصفیه شیمیایی فاضلاب تلاش می شود تا باکتری ها و انواع انگل باقی مانده در پساب ها به کمک کلرزنی و سایر مواد ضد عفونی کننده از بین بروند.
این فاضلاب منبعی برای تولید انرژی تجدید پذیر،تولید آب جهت استفاده مجدد و همچنین تولید کود با محتوای بالای مواد آلی و مواد مغذی می باشد. بنابراین، تلاش های زیادی برای تصفیه فاضلاب دام و بازیابی منابع انجام شده است
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *