حذف جلبک از آب و فاضلاب

حذف جلبک از آب و فاضلاب

جلبک ها ساده‌ ترین جانداران دارای کلروفیل می باشند که رشد آن ها در لاگون ­های هوادهی و برکه های تثبیت، یکی از مشکلات رایج در تصفیه خانه های فاضلاب محسوب می شود. ورود این جلبک ها می تواند باعث ایجاد مشکلاتی همچون یوتریفیکاسیون، تولید مواد لزج و ژلاتینی، تشکیل تری هالومتان ها و خوردگی گردد. عوامل متعددی در بروز این مشکل و رشد جلبک ها در منابع آب نقش دارند که از مهم ترین آنها می توان به افزایش دما و راکد بودن آب و کاهش تعداد ماهی های گیاه خوار اشاره نمود.فناوری های جمع آوری و حذف جلبک به طور کلی به دو دسته روش های فیزیکی مانند فیلتراسیون، آشغالگیری، شناورسازی و ته نشینی و شمیایی مانند رسوب دهی شیمیایی توسط آهک و سایر منعقد کننده ها طبقه بندی می شود.

 

روش های فیزیکی حذف جلبک از فاضلاب در دسته ساده ترین و ارزان قیمت ترین روش­ها می­باشد. در این روش حذف جلبک به طور کامل رخ نمی دهد و همواره درصد کمی از جلبک ها در پساب باقی خواهند ماند. روش های شیمیایی تاثیر مطلوبی بر حذف جلبک از آب دارند اما مشکلات زیست محیطی و افزایش هزینه های عملیاتی این روش ها از عمده ترین مشکلات روش شیمیایی هستند.

 

به همین سبب دیدگاه ها به سمت استفاده از پکج های نوین حذف جلبک از آب و پساب جلب شده است. در پکیج های حذف جلبک از آب و پساب نیلفام جلبک ها توسط حباب های ریز هوا بهم چسبیده و ذرات معلق به سمت سطح حرکت می کنند. به علاوه با افزودن مواد شیمایی، بار الکتریکی ذرات معلق خنثی شده و لخته سازی جلبک ها بهبود می یابد. ذرات جلبک پس از تجمع روی سطح توسط پارو ها جمع آوری شده و آب عاری از جلبک فراهم می­آید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *