نقش نانو ذرات نقره در بهبود عملکرد غشا پلی آمید

نقش نانو ذرات نقره در بهبود عملکرد غشا پلی آمید

نقش نانو ذرات نقره در بهبود عملکرد غشا پلی آمید کامپوزیت در تصفیه آب

تاثیر غشاهای ماتریسی مختلط شامل پلی آمید کامپوزیت لایه نازک و نانومواد معدنی که با عنوان غشاهای کامپوزیت شناخته می شوند، در فرایند نمک زدایی آب مورد توجه قرار گرفته اند. ذرات با اندازه کوچکتر عملکرد غشاء را تحت تاثیر قرار می دهند و با اصلاح ساختار غشا پلیمری باعث بهبود خواص آن مانند افزایش مقاومت رسوبی غشا، نفوذپذیری، گزینش پذیری، پایداری حرارتی و شیمیایی و افزایش شار غشا می شوند که در فرایند نمک ردایی آب بسیار موثر می باشد.

با توجه به خاصیت آنتی باکتریایی نانوذرات نقره، تثبیت این نانو ذرات روی غشا کامپوزیتی باعث میشود که میکروبهای باقیمانده موجود در آب در مرحله تصفیه فاضلاب صنعتی و نمک زدایی کشته شوند. این فرایند باعث کاهش رسوب روی سطح غشا و افزایش مقاومت رسوبی غشا می شود. همچنین غشای پلی سولفون ترکیب شده با نانوذرات نقره، باعث افزایش آب دوستی غشا و کاهش زبری آن می شود که در فرایند نمک زدایی و تصفیه آب بسیار حائز اهمیت است. بنابراین استفاده از غشا کامپوزیتی مختلط می تواند علاوه بر اینکه فرایند تصفیه و نمک زدایی آب را تسهیل می کند، باعث افزایش عمر مفید غشا نیز بشود.

Yinghao Wen, Jieming Yuan, Xingmao Ma, Shiren Wang, Yuchen Liu, Polymeric nanocomposite membranes for water treatment: a review, Environmental Chemistry Letters, 2019, 17, 1539–1551.
Ahmed Al Mayyahi, Important Approaches to Enhance Reverse Osmosis (RO) Thin Film Composite (TFC) Membranes Performance, Membranes, 8(3), 2018, 68
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *