نگاهی به آینده تصفیه فاضلاب

نگاهی به آینده تصفیه فاضلاب

پیش بینی می شود تا سال 2050 جمعیت جهان به نزدیک به 10 میلیارد نفر برسد. بخش زیادی از این جمعیت ساکن شهر ها خواهند بود. مدیریت منابع آب بیش از گذشته و زمان حال اهمیت خواهد داشت. با در نظر گرفتن افزایش قابل توجه فعالیت صنایع و نیاز آن ها به آب، مدیریت آب امری اجتناب ناپذیر می شود. علاوه بر این خطر ایجاد آلاینده های نو ظهور در آب و فاضلاب چالشی خواهد بود که نیازمند بررسی و مطالعه جدی است.
تا سال 2050، فناوری های تحول آفرین بر تولید و بازیابی گازها متمرکز خواهند شد. آمونیاک، متان، هیدروژن  و کربن دی اکسید را می توان با تصفیه فاضلاب تولید و بازیابی نمود. این  مسیری امن برای به دست آوردن انرژی های تجدید پذیر یا تولید مواد شیمیایی می شود. می توان کربن آلی موجود در فاضلاب را تا 80 درصد به بیوگاز تبدیل کرد که علاوه بر بدست آوردن انرژی  به کیفیت پساب بالا و مناسب دست یافت. بازیابی مواد مغذی از جمله نیتروژن و فسفر از لجن تصفیه فاضلاب فرصت ایجاد اقتصاد دایره ای را فراهم می کند. در حال حاضر بسیاری از کشورها تمرکز زیادی روی این موضوع داشته و در آینده به فعالیت قطعی صنعت تصفیه فاضلاب تبدیل خواهد شد. دیجیتالی شدن صنعت آب و فاضلاب امری حتمی و فراگیر می شود. تولید انواع سیستم های هوشمند به منظور پایش آنلاین، کم هزینه، سریع  و دقیق کیفیت آب و پساب بسیار پر رونق خواهد بود.

به طور کلی، 3 دهه آینده منجر به توسعه نسل بعدی WWTP ها خواهد شد، زیرا فشارها بر صنعت فاضلاب در حال افزایش است و تصفیه فاضلاب  فعلی  و تغییرات گام های کوچک قابل قبول نیستند.دهه های پیش رو قطعاً برای صنعت فاضلاب شلوغ خواهد بود.

Ana Soares, Wastewater treatment in 2050: challenges ahead and future vision, Environmental Science and Ecotechnology, (2020).
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *