اهمیت حذف نیترات از آب و فاضلاب

اهمیت حذف نیترات از آب و فاضلاب

نیتریت و نیترات بخش ­های اصلی چرخه نیتروژن هستند که به طور طبیعی در آب یافت می ­شوند. وجود این ترکیبات نیتروژن معدنی به عنوان شاخص آلودگی آب و فاضلاب محسوب می­ شود. آنها می ­توانند از طریق آب آشامیدنی، غذا، هوا و خاک بر سلامت انسان تأثیر بگذارند. افزایش ورود پسماندهای صنعتی، انسانی و حیوانی به آب‌های زیرزمینی، افزایش شهرنشینی و همچنین کودهای کشاورزی، اکسیداسیون آمونیاک در خاک و استفاده بیش از حد از منابع آب زیرزمینی باعث جاری شدن نیترات به آب، افزایش میانگین غلظت آن و به خطر افتادن ایمنی آب می‌ شود.
غلظت بالای نیترات (بیش از 50 میلی گرم در لیتر) باعث جذب ید و پرکاری تیروئید و افزایش مرگ و میر نوزادان، دیابت دوران کودکی، فشار خون بالا، بیماری ­های قلبی عروقی، مشکلات عصبی، سقط جنین، بیماری به همین سبب حذف این ترکیب از منابع آب و فاضلاب از اهمیت وویژه­ای برخوردار است. در سال­ های اخیر روش­ های فیزیکی اسمز معکوس، الکترودیالیز، تبادل یونی و روش ­های زیستی برای حذف نیترات از آب  و فاضلاب مورد استفاده گسترده ­ای قرار گرفته­ اند .
از جمله اثرات زیست محیطی نیترات می توان به  ایجاد سمیت و پایین­ آوردن اکسیژن محلول در آب­ های پذیرنده اشاره نمود. یکی از پدیده­ هایی که مواد نیتروژنی در آب­ های پذیرنده به وجود می ­آورند رشد بیش ازحد جلبك­ ها است. اوتروفیکاسیون می ­تواند عمدتا به علت دنیتریفیکاسیون نیترات باشد. وقتی که نیترات احیاء شود، گازنیتروژن به صورت محصول نهایی تولید می­ شود. عامل مهم دیگری که روی زندگی آبزیان اثر می­ گذارد، وجود آمونیاک است. افزایش PH باعث تبدیل یون آمونیوم به آمونیاک می­ شود.


روش های حذف نیترات

با توجه به اثرات نیترات بر سلامتی انسان حذف آن از آب بسیار حائز اهمیت می­ باشد. مهم­ترين روش هاي کاهش نيترات آب، عبارت است از روش تبادل يوني، اسمز معکوس، جذب سطحي، الکتروشيميايي و روش زيستي که هرکدام از آن­ ها داراي مزيت­ ها و معایبی هستند.

روش تبادل یونی

روش تبادل يوني يک روش مؤثر، ساده و با هزينة نسبتاً کم است که بازدهي مناسبي به خصوص براي منابع آب با حجم کم دارد. اين روش شامل عبوردادن آب حاوي نيترات از بستر رزيني متشکل از رزين­ هاي مبادله­ کنندة آنيون است که طي آن، يون نيترات با کلريد مبادله مي ­شود و بازدهي حذف بيش از ۹۰ درصد دارد. رزين­ هاي تبادل­ کنندة آنيوني معمولاً حاوي گروه ­هاي عاملي تري­ متيل آمين و پلي­ آکريليک هستند. رزين­ هاي آنيوني استاندارد، سولفات­ هاي دوظرفيتي آبدوست را به نيترات تک­ظرفيتي آبگريز ترجيح مي ­دهند. ترجيح سولفات بر نيترات در رزين هاي تبادل آنيوني استاندارد به ظرفيت پايين جذب سطحي نيترات، خوردگي بيشتر و اثرات منفي بر سلامتي انسان با مقدار کلريد بيشتر در آب محصول منجر مي ­شود.

روش اسمز معکوس 
در اين روش مولکول­ هاي آب از ميان غشا اسمز معکوس متراکم عبور داده مي­ شوند تا حلال و حل­ شونده از هم جدا شوند. اين فناوري علاوه بر نمک ­ها و يون­ ها، توانايي حذف مواد جامد معلق، مواد آلي، کلوئيدها، باکتري­ ها و ويروس­ ها را نيز دارد. براي توليد فشار اسمز معکوس به پمپ آب نياز است. وقتي فشار برابر با فشار اسمزي طبيعي محلول باشد، حلال جريان نم ي­يابد. اگر فشار کمتر از فشار اسمزي طبيعي محلول باشد، حلال از محلول رقيق به غليظ جريان مي ­يابد. درغيراين صورت حلال از غشا اسمز معکوس عبور مي ­کند؛ به ­طوري که در طرف مقابل محلول رقيق تشکيل شده و در سمت فشار، محلول غليظ ­تري تشکيل مي ­شود. واحدهاي اسمز معکوس در محدودة فشار ۳۰۰ تا psi ۱۵۰۰ مي ­توانند يون ­هاي نيترات آب را حذف کنند. غشاهاي مورد استفاده در اين فرايند معمولا از جنس استات سلولز، پلي ­آميدها و مواد کامپوزيتي ساخته مي­ شوند.

جذب سطحی

براي حذف مقادير کم آلاينده­ ها و يون­ هاي موجود در آب، از بستر جامد به عنوان جاذب، استفاده مي­ شود. سهولت کار و طراحي غيرپيچيده، جذب سطحي را به يک روش مقرون به صرفه براي حذف نيترات مبدل ساخته­ است. يک جاذب مناسب بايد قيمت پايين، ظرفيت جذب بالا و گزينش­ پذيري مناسب داشته ­باشد؛ ازاين­رو مي توان زئوليت، کيتوسان، کربن فعال و پسماندهاي کشاورزي را جاذب­ هاي قابل اتکا در حذف نيترات از آب دانست.

انعقاد الکتریکی

روش انعقاد الکتريکي شامل اعمال جريان الکتريکي به سلول حاوي آند و کاتد کمکي است که در آن جريان، يک گونه انعقادي درجا در آند توليد مي­ کند. گونه­ هاي تشکيل­ شده با آلاينده ­ها يک مجموعه را تشکيل مي­ دهند و سپس رسوب مي کنند. معمولاً جنس الکترودهاي به­ کاررفته در اين فرايند از نوع آهن و آلومينيوم است. وقتي آهن و آلومينيوم به­ عنوان آند استفاده می ­شوند، آهن 3 بار مثبت و یا الومینیوم يا آلومینیوم 3 بار مثبت تشکیل­ شده با OH کاتدی واکنش مي دهد، هيدروکسيد فلز تشکيل­ شده منجر به جذب آلاينده مي ­شود. pH ، زمان، جنس الکترود، جريان الکتريکي، هدايت و ويژگي­ هاي هيدروديناميکي مهمترين عوامل مؤثر بر سيستم انعقاد الکتریکی هستند. ساده­ بودن، امکان تنظيم خودکار، کارايي بالا و داشتن صرفه اقتصادي از مهمترين مزيت­ هاي انعقاد الکتریکی است.

الکترولیز

دراين روش با استفاده از جريان مستقيم الکتريکي، يون­ ها از طريق غشا از محلول رقيق­تر به محلول غليظ ­تر منتقل مي ­شوند. الکترودياليز با حذف گزينشي يون­ هاي غيرمطلوب از طريق يک غشا نيمه ­تراوا، آب را تصفيه مي ­کند. اين سيستم نيازمند آب تحت فشار psi ۷۵۵۰با پيش ­تصفيه است. معمولاً دستگاه الکترودياليز از واحد غشايي و سه محفظة الکترود رقيق، غليظ و الکترودها با حجم ۵۰۰ ميلي­ليتر تشکيل مي­ شود. در قسمت غشايي، ۱۰ جفت غشاي تبادل کاتيون و آنيون با
سطح ۵۵ سانتيمترمربع براي هريک قرار دارد.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *