بازیافت پسماند در صنعت

بازیافت پسماند در صنعت

بازیافت پسماند در صنعت
بازیافت، فرآیند جمع‌آوری و پردازش موادی است که در گذشته به عنوان پسماند دور ریخته می‌شده‌اند. طی بازیافت، پسماند به محصولات جدیدی در صنعت تبدیل می‌شوند که  منافع فراوانی برای جامعه و محیط زیست دارد.استفاده دوباره از پسماند صنعتی ارزش فراوانی برای اقتصاد و محیط زیست بشر، به ارمغان خواهد آورد. بازیافت به طور کلی یک استراتژی مهم برای کاهش فشارهای جامعه بر محیط زیست در نظر گرفته می شود.همچنین بازیافت یک فعالیت اقتصادی مهم است که باعث ایجاد اشتغال و جذب سرمایه گذاری می شود. اصطلاح «بازیافت در صنعت» دارای دو بعد است: بازیابی و استفاده.  بازیابی به تغییر مسیر  مواد زائد صنعتی از محل های دفن پسماند، زباله سوز یا سایر روش های دفع اشاره دارد. استفاده به پردازش پسماند در تولید مواد و محصولات جدید و مفید در صنعت اشاره دارد.در سال های اخیر افزایش قابل توجهی دربازیافت پسماند  مشاهده شده است.  بازیافت در سه مرحله  جمع آوری و پردازش پسماند، ساخت محصولات جدید و در نهایت فروش محصول دوباره ساخته شده خلاصه می شود.
 

فواید کلی بازیافت پسماند در صنایع:
  • کاهش تقاضا برای مواد اولیه در صنعت
  • صرفه‌جویی در مصرف انرژی
  • کاهش گاز های گلخانه ای و پراکنش کربن ناشی از فعایت صنعتی
  • ارزان تر بودن دفع پسماند بازیافتی نسبت به دفع پسماند اولیه
  • حفظ منابع طبیعی مانند چوب، آب و مواد معدنی
  •  ایجاد اشتغال
انواع روش‌های بازیافت
سه نوع بازیافت اصلی وجود دارد که با نام‌های اولیه، ثانویه و سوم، از هم شناخته می‌شوند:
بازیافت اول

بازیافت اولیه (Primary Recycling) که به آن بازیافت حلقه بسته نیز گفته می‌شود، فرایند تبدیل یک چیز به موارد مشابه بیشتر است. به عنوان مثال، با این روش، کاغذ به کاغذ یا قوطی‌های نوشابه به قوطی‌های نوشیدنی دیگر، تبدیل می‌شوند.

 

بازیافت دوم

در بازیافت دوم  (Secondary Recycling)، یک کالا به مواد سازنده خود، تجزیه می‌شود و سپس، این ماده اولیه، بدون نیاز به تغییرات شیمیایی، دوباره در ساخت فراورده‌ هایی از همان جنس، به کار می‌رود.بازیافت تایر، یک نمونه کلاسیک از فرایند بازیافت ثانویه است که طی آن، تایر به لاستیک تبدیل می‌ شود و مجددا در تولید محصولات لاستیکی دیگر، به کار گرفته می‌ رود. از آنجا که در این روش، هیچ تغییر شیمیایی دیگری برای به‌ کارگیری محصول بازیافتی، مورد نیاز نیست، ماشین آلات مناسب می‌ توانند لاستیک استفاده شده را مستقیماً به مواد قابل استفاده تبدیل کنند.

 

بازیافت سوم

بازیافت سوم (Tertiary) که به آن بازیافت شیمیایی نیز گفته می‌شود، به کمک تجزیه شیمیایی مواد، آن‌ها را به فراورده‌ های بسیار متفاوتی تبدیل می‌کند. بازیافت پلاستیک‌ ها و تبدیل آن‌ ها به سوخت و الوار، نمونه‌ هایی از بازیافت نوع سوم به شمار می‌روند.بازیافت سوم، نیازمند فرایندهای شیمیایی پیچیده است که با پویایی‌های خاصی همراه هستند. کنترل این فرایندها  از اهمیت فراوانی برخوردار است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *