شاخص - تصفیه فاضلاب های حاوی نیتروژن آمونیاکی

تصفیه فاضلاب های حاوی نیتروژن آمونیاکی

مقدمه

نیتروژن یک ماده مغذی غالب است که باعث اوتروفیکاسیون بدنه های آبی می شود و تخلیه فاضلاب حاوی نیتروژن می تواند تغییرات نامطلوبی را در کشاورزی ایجاد کند. نیتروژن آمونیاکی شکل اصلی نیتروژن موجود در فاضلاب است و کنترل تخلیه نیتروژن آمونیاکی در فاضلاب یک نگرانی عمده در سراسر جهان بوده است. روش های مختلفی برای کنترل آلودگی نیتروژن آمونیاکی در بدنه های آبی پذیرفته شده اتخاذ شده است. روش های مورد استفاده برای حذف نیتروژن آمونیاکی با استفاده از پکیج های تصفیه فاضلاب را می توان به روش های فیزیکوشیمیایی، روش های شیمیایی و روش های بیولوژیکی طبقه بندی کرد. اهداف این مقاله. که در ادامه مقالات تصفیه فاضلاب شرکت مهندسی نیلفام است ارائه مقدمه‌ای کوتاه بر رویکردهای اصلی حذف نیتروژن آمونیاکی در فاضلاب و ارائه یک مبنای نظری برای کاربرد عملی این روش‌ها است.

 طی دهه های گذشته با توسعه مستمر صنعت و تجارت، تخلیه فاضلاب نیتروژن دار افزایش یافته است. نیتروژن یک عنصر ضروری در پروتئین ها، اسیدهای نوکلئیک و سایر مواد نیتروژن دار موجودات زنده است که آن را به یکی از حیاتی ترین مواد مغذی در زیست کره  تبدیل می کند با این حال، انتشار بیش از حد نیتروژن آلی و نیتروژن معدنی می‌تواند پیامدهای مضری بر محیط‌های آبی داشته باشد ، مانند اوتروفیکاسیون، رشد جلبک سمی، و بدتر شدن کیفیت آب که یک مسئله جهانی است. گزارش شده است که دو سوم رودخانه‌ها و خلیج‌های ساحلی در ایالات متحده توسط مواد نیتروژن آلوده شده‌اند و بیش از 82 درصد از رودخانه‌های اصلی و 85 درصد دریاچه‌ها در معرض اتروفیکاسیون ناشی از آزاد شدن بیش از حد نیتروژن قرار گرفته‌اند. اشکال نیتروژن موجود در فاضلاب عمدتاً شامل نیتروژن آمونیاکی، نیتروژن نیتریت، نیتروژن نیترات و نیتروژن آلی است.

تصفیه فاضلاب های حاوی نیتروژن آمونیاکی

فاضلاب غنی از آمونیاک عمدتاً شامل زهکشی زمین های کشاورزی، فاضلاب پرورش آبزیان، آب سیاه، دوغاب کود خوکی، فاضلاب شیمیایی زغال سنگ، آب خاکستری و شیرابه دفن زباله است. تخلیه این فاضلاب ها یکی از منابع غالب نیتروژن آمونیاکی  است. اگر فاضلاب غنی از آمونیاک بدون کنترل مناسب تخلیه شود، می تواند تغییرات نامطلوبی در کیفیت آب ایجاد کند و در نهایت تهدید بزرگی برای سلامتی انسان باشد. علاوه بر این، اگر از فاضلاب غنی از آمونیاک برای کشاورزی استفاده شود، اثرات نامطلوبی بر زمین‌های کشاورزی و محصولات زراعی دارد. استانداردهای تخلیه دقیق تری توسط کشورهای سرتاسر جهان برای کنترل اثرات مخرب قابل توجه ناشی از تخلیه بیش از حد آمونیاک ایجاد شده است. در نتیجه، فاضلاب باید قبل از تخلیه به طور موثر تصفیه شود. تلاش های زیادی برای حذف نیتروژن آمونیاکی از فاضلاب به طور موثر و اقتصادی صورت گرفته است. نیتروژن آمونیاکی را می توان با روش های فیزیکوشیمیایی مانند حذف هوا، تبادل یونی توسط زئولیت و جذب توسط کربن فعال، با روش های شیمیایی مانند رسوب استروویت و اکسیداسیون الکتروشیمیایی و با روش های بیولوژیکی مانند نیتریفیکاسیون و نیتریفیکاسیون جزئی و اکسیداسیون بی هوازی آمونیوم و سلول های سوختی میکروبی را تصفیه کرد. در حال حاضر، نیتریفیکاسیون جزئی و اکسیداسیون آمونیوم بی هوازی اقتصادی ترین رویکرد تصفیه است. با توجه به ترکیب پیچیده، کیفیت فاضلاب متغیر و تجزیه پذیری زیستی ضعیف فاضلاب غنی از آمونیاک، ترکیب روش های فیزیکی و شیمیایی با روش های بیولوژیکی برای تصفیه کامل و اقتصادی فاضلاب ضروری است. هدف این مقاله مروری کوتاه بر روش‌های اصلی است که در حال حاضر برای حذف نیتروژن آمونیاکی از فاضلاب استفاده می‌شود و پشتیبانی فنی برای تصفیه فاضلاب با آمونیاک بالا ارائه می‌کند.

تصفیه نیتروژن آمونیاکی با روش های فیزیکوشیمیایی

جداسازی هوا

جداسازی هوا یک روش معمول و توسعه یافته برای حذف نیتروژن آمونیاکی با مقاومت بالا از فاضلاب است و می توان آن را با تعادل دینامیکی بین آمونیوم  و آمونیاک انجام داد: راندمان جداسازی تحت تأثیر عوامل بسیاری قرار می گیرد، دما، pH، زمان جداسازی و نسبت هوا به حجم مایع باید در نظر گرفته شود.

مقدار pH عامل تأثیرگذار غالب است و شکل آمونیوم موجود در فاضلاب را تحت تأثیر قرار می دهد: هرچه pH بالاتر باشد، مقدار آمونیاک بیشتر است. با این حال، مقدار زیادی اسید برای خنثی کردن قلیایی بیش از حد ناشی از pH بیش از حد، افزایش هزینه و شوری مورد نیاز است که اثرات نامطلوبی بر تصفیه بیولوژیکی بعدی دارد.

دما نیز از دو طریق بر راندمان جداسازی تأثیر می گذارد. دما می تواند بر ثابت سرعت واکنش تأثیر بگذارد و در نتیجه بر سرعت واکنش تأثیر بگذارد. کاهش دما باعث می شود آمونیاک بیشتری تولید کند.

نسبت هوا به حجم مایع تأثیر آشکاری بر راندمان جداسازی هوا دارد. افزایش جریان هوا باعث افزایش سطح تماس مایع گاز و کاهش فشار جزئی غلظت فاز گاز می شود. در همان زمان، ضریب انتقال جرم گاز با افزایش جریان هوا افزایش می یابد.

جداسازی هوا

تبادل یون و جذب

تبادل یونی نیز به طور گسترده برای حذف آمونیاک استفاده می شود. برای سال‌ها، مبدل‌های یونی و جاذب‌های مختلف، مانند زئولیت، رزین، کربن فعال، کامپوزیت، کربن نانومتخلخل، و زغال سنگ برای حذف آمونیوم در فاضلاب به کار گرفته شده اند. امروزه زئولیت به دلیل ظرفیت تبادل یونی زیاد و ساختار منفذی خاص، پرکاربردترین مبدل یونی است. عوامل مرتبط مانند pH، دما، اندازه ذرات، غلظت اولیه آمونیوم، زمان تماس و دوز جاذب، اثرات قابل‌توجهی بر جذب نیتروژن آمونیاکی توسط جاذب‌ها و مبدل‌ها دارند. به طور خاص، مقدار pH می تواند تأثیر زیادی بر جذب آمونیاک داشته باشد.

این روش مزایای زیادی مانند قیمت پایین و پایداری خوب دارد. این روش علاوه بر حذف آمونیاک، می تواند مواد آلی و یون های فلزات سنگین را نیز تا حدودی کاهش دهد. با این حال، این روش دارای معایبی است، از جمله راندمان حذف کم، فرآیند پیچیده بازسازی و محدوده pH خاص. مهمتر از آن این است که طول عمر مبدل های یونی و جاذب ها محدود است و نیاز به جایگزینی مداوم دارد که باعث ایجاد زباله هایی می شود که نیاز به تصفیه و دفع بیشتری دارند.

اسمز معکوس

اسمز معکوس یک فناوری جداسازی موثر و کارآمد است که معمولاً به عنوان یک روش تصفیه پیشرفته استفاده می شود. این روش از اعمال فشار برای وادار کردن مولکول‌های آب به داخل یک غشای تراوا انتخابی استفاده می‌کند که آمونیوم در آن به دام افتاده است. اسمز معکوس دارای راندمان حذف آمونیاک خوب و مصرف کم انرژی است. دما، pH و فشار عملیاتی می توانند بر فرآیند اسمز معکوس تأثیر بگذارند. دمای بالا باعث کاهش ویسکوزیته فاضلاب می شود و در نتیجه فرآیند اسمز معکوس را تحت تاثیر قرار می دهد. محدوده pH برای انواع مختلف غشاها بسیار متفاوت است.

اسمز معکوس

تصفیه نیتروژن آمونیاکی با روش های شیمیایی

ته نشینی شیمیایی

ته نشینی یک روش پیش تصفیه امیدوارکننده برای حذف نیتروژن آمونیاکی از فاضلاب است. رسوب شیمیایی برای تشکیل نمک هایی با حلالیت کم، مانند منیزیم آمونیوم فسفات، با افزودن مواد شیمیایی مانند کلرید منیزیم و اسید فسفریک یا فسفات به فاضلاب با محتوای نیتروژن آمونیاکی بالا، و سپس جداسازی آن از فاضلاب است.

حذف آمونیاک توسط رسوب شیمیایی زمانی مفید است که بازیابی فسفر نیز درگیر باشد زیرا ته نشینی معمولاً به فرآیندهای پیچیده با افزودن مواد شیمیایی گران نیاز دارد. تشکیل رسوب تحت تأثیر چندین پارامتر از جمله pH، دما و غلظت آمونیاک است. مقدار pH عامل تأثیرگذار غالب است و همچنین دما می تواند بر تعادل یونیزاسیون سیستم واکنش تأثیر بگذارد و همچنین می تواند حلالیت رسوب را تغییر دهد.

ته نشینی شیمیایی

کلرزنی تا نقطه ی شکست

فرآیند کلرزنی تا نقطه ی شکست، کلر یا هیپوکلریت سدیم بیش از حد را به فاضلاب وارد می کند تا  نیتروژن آمونیاکی به گاز نیتروژن اکسید شود که در نهایت وارد اتمسفر می شود. هنگامی که کلر وارد فاضلاب می شود، غلظت کلر آزاد در نهایت به کمترین مقدار خود می رسد و در این مرحله آمونیاک کمی در فاضلاب باقی میماند. هنگامی که کلر به طور مداوم به مقدار اضافی وارد می شود، غلظت کلر آزاد شروع به افزایش می کند و نقطه شکست تشکیل می شود. این روش معمولاً به عنوان یک تصفیه پیشرفته استفاده می شود و برای تصفیه مقادیر زیادی فاضلاب مناسب نیست. مزایای کلرزنی نقطه شکست شامل اکسیداسیون کامل آمونیاک، راندمان حذف آمونیاک بالا و نیازهای فضایی کم است.

اکسیداسیون الکتروشیمیایی

در طی چند دهه گذشته، اکسیداسیون الکتروشیمیایی به طور گسترده ای برای حذف نیتروژن آمونیاکی از فاضلاب استفاده شده است و راندمان حذف بالایی را به دست آورده است. این روش نیتروژن آمونیاکی را با استفاده از کلر، رادیکال های هیدروکسیل، رادیکال های آزاد سوپراکسید و سایر ترکیبات تولید شده توسط الکترولیز به گاز نیتروژن اکسید می کند و در نتیجه نیتروژن آمونیاکی را حذف می کند. راندمان حذف آمونیوم عمدتاً تحت تأثیر مقدار pH، غلظت کلر و چگالی جریان است.

اکسیداسیون الکتروشیمیایی

تصفیه نیتروژن آمونیاکی با روش های بیولوژیکی

نیتریفیکاسیون و نیترات زدایی

حذف بیولوژیکی نیتروژن  شامل دو فرآیند است: نیتریفیکاسیون و نیتروژن زدایی. نیتریفیکاسیون فرآیندی است که در آن نیتروژن آمونیاکی توسط باکتری های اکسید کننده آمونیوم (AOB) به نیتریت تبدیل می شود و سپس نیتریت توسط باکتری های اکسید کننده نیتریت (NOB) در شرایط هوازی بیشتر به نیترات اکسید می شود. AOB و NOB باکتری های اتوتروف هستند. نیترات زدایی فرآیندی است که در آن باکتری ها از منبع کربن به عنوان ماده مغذی برای کاهش نیترات و نیتریت به گاز نیتروژن در شرایط بدون اکسیژن استفاده می کنند.

نیتریفیکاسیون و نیترات زدایی

نتیجه گیری

نیتروژن آمونیاکی را می توان با روش های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی از فاضلاب حذف کرد. تمام روش های حذف دارای مزایا و معایبی هستند. از مزایای روش های فیزیکی و شیمیایی می توان به سادگی فرآیند، راندمان بالا و عملکرد نسبتاً پایدار اشاره کرد. روش‌های فیزیکی برای تصفیه فاضلاب با محتوای  نیتروژن آمونیاکی بالا مناسب هستند، اما وقتی نیتروژن آمونیاکی کاهش می‌یابد، افزایش اثر تصفیه دشوار می‌شود. باقیمانده نیتروژن آمونیاکی را می توان با روش های شیمیایی و بیولوژیکی تصفیه کرد. روش های شیمیایی برای تصفیه فاضلاب با محتوای کم نیتروژن آمونیاکی مناسب هستند. تبادل یون و جذب نیاز به تعویض منظم مبدل های یونی و جاذب ها دارد. تولید کنسانتره و رسوب غشاء نگرانی های اصلی اسمز معکوس هستند .

ته نشینی شیمیایی حجم زیادی از مواد شیمیایی را مصرف می کند. کلرزنی تا نقطه شکست و اکسیداسیون الکتروشیمیایی هزینه های عملیاتی بالایی دارد و ترکیبات آلی هالوژنه تولید می کند که باعث آلودگی ثانویه می شود. روش های بیولوژیکی می توانند آمونیاک را به طور موثر و کامل حذف کنند، این روش ها به طور پیوسته و اقتصادی عمل می کنند و آلودگی ثانویه تولید نمی کنند. با این حال، غلظت بالای آمونیاک می تواند فعالیت میکروارگانیسم هایی را که در برابر تغییر شرایط محیطی آسیب پذیر هستند، مهار کند، سرعت واکنش کند است و زمان واکنش طولانی است، که به یک منطقه کاری بزرگ نیاز دارد. به طور کلی، به دلیل پیچیدگی فاضلاب، تصفیه کامل فاضلاب با استفاده از روش‌های صرفاً فیزیکی، شیمیایی یا بیولوژیکی دشوار است.

با توجه به این پیچیدگی، انتخاب ترکیبی مناسب از روش ها، بر اساس مزایای هر روش، برای تصفیه موثر و اقتصادی فاضلاب با توجه به ویژگی های کیفی آب مورد نظر و نیازهای پساب ضروری است. بر این اساس، ترکیبی از روش‌های مختلف باید به تفصیل مورد بررسی قرار گیرد تا اثرات شرایط عملیاتی آنها بر راندمان حذف نیتروژن آمونیاکی و پتانسیل آنها برای کاربرد عملی و در مقیاس بزرگ مشخص شود. علاوه بر روش های ذکر شده در بالا، رویکردهای جدید با هزینه کم، راندمان حذف بالا و سازگاری با محیط زیست مانند باکتری ها باید دنبال شود و توسعه یابد.

تصفیه نیتروژن

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با روش های تصفیه فاضلاب های حاوی نیتروژن آمونیاکی و همچنین استعلام قیمت پکیج های تصفیه فاضلاب شهری یا صنعتی ، می توانید از خدمات گروه صنعتی کاشفان نیلفام استفاده کنید. کارشناسان این مجموعه آماده ارائه مشاوره در این زمینه می باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *