روش های حذف کدورت از آب

روش های حذف کدورت از آب

چه چیزی باعث کدورت آب می شود؟

ذرات معلق باعث کدورت آب می شوند. وقتی ذرات در آب حل یا معلق می شوند، نور را پراکنده می کنند و ظاهری کدر  به آب می دهند. این ذرات می توانند شامل مواردی همچون جلبک، شن، خاک رس، باکتری ها و مواد آلی ریز باشند. فرسایش خاک، روان آب های طوفان شهری و مواد آلی ناشی از تخلیه فاضلاب نیز به افزایش کدورت آب کمک می کند.

اثرات کدورت در آب بر سلامتی
 

کدورت در آب آشامیدنی می تواند پناهگاه و تغذیه برای پاتوژن ها و عوامل بیماری زا  باشد. رشد عوامل بیماری زا در آب آشامیدنی می تواند باعث شیوع بیماری های ناشی از آب شود. بسیاری از بیماری های منتقله از طریق آب می توانند باعث بیماری های گوارشی قابل توجه با علائمی مانند سردرد، گرفتگی معده، اسهال، حالت تهوع و استفراغ شوند. آلاینده هایی مانند آفت کش ها، فلزات و ترکیبات آلی سمی می توانند به ذرات معلق در آب آشامیدنی بچسبند. هنگامی که میکروب ها به ذرات معلق متصل می شوند، می توانند قرار گرفتن در معرض مواد ضد عفونی کننده سیستم توزیع آب را کاهش دهند، که می تواند به زنده ماندن میکروب ها و ایجاد بیماری کمک کند.

کدورت آب برای محیط زیست نیز مضر است. ذرات معلق در نهرها، دریاچه‌ ها و سایر توده‌ های آبی می‌توانند نفوذ نور را کاهش داده، بهره‌ وری اکولوژیکی را کاهش دهند و بر کیفیت زیستگاه و ارزش‌های تفریحی تأثیر بگذارند. این اثر می تواند باعث پر شدن سریع دریاچه ها شود و می تواند باعث افزایش گل و لای و رسوب در رودخانه ها شود که ممکن است به ماهی ها و دیگر زیستگاه های حیات وحش آسیب برساند.

انواع روش کاهش کدورت آب

 فرآیند انعقاد – لخته سازی 

فرآیند  ترسیب شیمیایی، کلوئیدها را در آب بی ثبات می کند و باعث تجمع آن ها می شود تا بتوان آن ها را به صورت فیزیکی از آب خارج کرد. این فرآیند، همراه با ته نشینی و فیلتراسیون، می تواند کدورت را کاهش دهد. انعقاد باعث می شود ذرات به هم بچسبند و لخته شدن زمانی اتفاق می افتد که ذرات به طور قابل مشاهده به هم بچسبند. در پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی به روش انعقاد و لخته سازی منعقد کننده های معمولی شامل نمک های فلزی مانند سولفات آهن، سولفات آلومینیوم و کلرید آهن هستند. دوز و کارایی انعقاد به سطح PH آب بستگی دارد. در حین ته نشینی، ذرات قبل از حذف لجن حاصل در کف ظرف یا حوضه ته نشین می شوند و آب می تواند به سمت فیلتراسیون حرکت کند.

 فیلتراسیون اسمز معکوس

اسمز معکوس یک سیستم تصفیه آب است که از یک غشای نیمه تراوا برای گرفتن ذرات و سایر مولکول های بزرگتر استفاده می کند و در عین حال اجازه عبور آب را می دهد. در طول فرآیند فیلتراسیون RO، فشار بالا آب را از طریق غشاء فشار می دهد تا آلودگی ها را در مراحل زیر حذف کند:
  • پیش فیلتراسیون: یک پیش فیلتر ذرات بزرگی مانند خاک و گرد و غبار را می گیرد.
  • اسمز معکوس: غشای نیمه تراوا ذرات کوچکتر و حل شده را جذب می کند.
  • ذخیره سازی: آب تصفیه شده برای استفاده در آینده ذخیره می شود.

 اولترافیلتراسیون

سیستم های اولترافیلتراسیون (UFاز غشاهای فیبر توخالی برای حذف مواد جامد معلق و ذرات ریزتر از آب برای کاهش کدورت استفاده می کنند. سیستم های UF ذرات جامد را در سطح میکروسکوپی فیلتر می کنند. آنها انواع کمتری از آلاینده ها را نسبت به سیستم های RO حذف می کنند، بنابراین مواد معدنی مانند منیزیم و کلسیم را حفظ می کنند.
Muthuraman, G., & Sasikala, S. (2014). Removal of turbidity from drinking water using natural coagulants. Journal of Industrial and Engineering Chemistry20(4), 1727-1731
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *