روش های حذف گازهای آلاینده از هوا

روش های حذف گازهای آلاینده طبیعی و غیر طبیعی از هوا

چرا آلودگی هوا مهم است؟

متوسط مصرف روزانه غذا توسط انسان 1/5کیلوگرم، متوسط مصرف روزانه آب آشامیدنی  2/5 کیلوگرم و متوسط مصرف روزانه هوا پانزده کیلوگرم می باشد.از یک سو انسان می تواند بدون آب و غذا تا چندین روز زنده بماند ولی بدون هوا بیش ازچند دقیقه قادر به ادامه حیات نخواهد بود، از سویی دیگر اثرات زیست محیطی آلودگی هوا معمولاً خیلی سریعتر بروز می کنند.

آلاینده های هوا  به صورت گازهای مضر و در حالت ذرات معلق می باشند. روش های حذف گاز به صورت مختصر به شرح زیر است:جذب در مایعات

این فرایند به کمک وسیله ای به نام اسکرابر انجام می گیرد.حلال مورد استفاده می تواند آب، روغن های معدنی، آب آهک و… باشد.شرط انجام صحیح این فرآیند، انتخاب حلال مناسب است.

جذب سطحی
جذب می تواند به کمک مواد جاذبی همچون کربن فعال Activated Carbon انجام می گیرد. مواد جاذب بسیارسبک و دارای سطح تماس بسیار زیادی هستند. هر گرم کربن فعال می تواند سطح تماسی بین 300 تا 1500متر مربع ایجاد کند. موادی همچون ترکیبات آلی، گازهای آلاینده و ترکیبات مولد بو می توانند توسط جاذب های مختلف حذف گردند.

چگالش
در این روش با کاهش دما مواد آلاینده را از حالت گاز به مایع تبدیل می نمایند.دمای کم و فشار زیاد به فرایند چگالش کمک می نماید.

سوزاندن
در دمای زیاد، مواد آلی به دی اکسیدکربن و آب تبدیل می گردند.به دلیل هزینه زیاد تولید حرارت، برنامه ریزی مناسب برای بازیافت انرژی باید وجود داشته باشد.

بیوفیلتراسیون
بیوفیلترها سازگاری بسیار بالایی با محیط زیست داشته و قادر به حذف (تجزیه) انواع آلاینده ها با غلظت های بسیار کم از محیط می باشند.

تبدیل کننده های کاتالیستی

تبدیل کننده های کاتالیستی از سه نوع اکسید کننده، احیا کننده و ترکیبی هستند.در نوع اکسیدکننده که کاتالیزور آن پلاتین و پالادیم است، منوکسید کربن به دی اکسید کربن و هیدروکربن های نسوخته به آب و دی اکسید کربن تبدیل می شود.در نوع احیا کننده که کاتالیزور آن رودیوم است، اکسید های نیتروژن به گازاکسیژن و گاز نیتروژن احیا می شود و این گاز را می توان به طبیعت تخلیه کرد.در نوع ترکیبی که کاتالیست آن ترکیب پلاتین و رودیوم است، هر دو واکنش فوق همزمان رخ می دهند.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *