تاثیر آلاینده های هوا بر سلامت انسان

تاثیر آلاینده های هوا بر سلامت انسان

آلاینده های هوا چه بر سر انسان می آورد؟

 اثرات مضر آلودگى هوا بر سلامت انسان، حيوان و گياهان و همچنين تخريب مواد و آثار فرهنگى موضوع مطالعات زيادی بوده است. در سال هاي اخير مطالعاتى در بعضى از شهرهاي بزرگ و آلوده انجام گرفته و به روابطى بين غلظت آلودگى به خصوص در مورد ذرات معلق و ميزان مرگ و مير دست يافته اند.  عوارض آلاینده ها  شامل موارد زیر است:
  • بيماري هاي حاد كه امكان دارد به مرگ منجر شود
  • بيماري هاي مزمن كه نتيجه آن كوتاه شدن عمر يا عدم رشد كامل است
  • دگرگونى اعمال فيزيولوژيك مانند تنفس وعملکرد عصبى
  •  احساس تحريك در مواقعى كه علت آشكاري وجود ندارد
  •  كاهش ديد و يا ديگر اثراتى كه ممكن است منجر به تغيير محل كار يا سكونت انسان گردد.

در بخش زیر به نحوه تاثیرگذاری مهمترین آلاینده های هوا بر سلامت انسان پرداخته می شود

نحوه تاثیرگذاری مهمترین آلاینده های هوا بر سلامت انسان

منواكسيد كربن:

ميل تركيبى هموگلوبين خون، با منواكسيدكربن تقريبا دويست مرتبه بيشتر از ميل تركيبى آن با اكسيژن است.از اين رو وجود مقدار كمى از اين گاز در هواي تنفسى، قادر است مقادير زيادي از هموگلوبين خون را به كربوكسى هموگلوبين كه يك تركيب پايدار است تبديل كند. در نتیجه  انتقال اكسيژن به بافت هاي ديگر بدن را كاهش مى دهد.

گاز انيدرید سولفورو:

اين گاز در غلظت كم هم سبب  ايجاد واكنش هايى در مغز شده  و در  مدت ١٠ دقيقه موجب افزايش ضربان قلب و سرعت حركات تنفسى مى گردد. اين گاز سنتز DNAرا مختل مى كند همچنین از رشد لنفوسيت ها جلوگيري کرده و سیستم دفاعى بدن در مقابل بيماري ها آسيب پذیر می کند.

اكسيدهاي ازت:

اكسيدهاي ازت به دو طريق مستقيم و غيرمستقيم بر سلامت انسان اثر می گذارند. اثر مستقيم آن ها بستگى به نوع اكسيد دارد، زيرا دي اكسيد نيتروژن بيش از مونواكسيد ازت خطرناک است. اين گاز بسيار محرك بوده و در غلظت هاي مساوي با مونواكسيدكربن از آن زيان آورتر است. همچنین غلظت كم آن  در هوا موجب امراض ريوي مزمن می شود. اثر غير مستقيم اكسيدهاي نيتروژن بر انسان از طريق توليد اكسيد كننده هاي فتوشيميايى است كه عامل مهمى در تشكيل دودمه اكسيد كننده هستند.

ازن :

ازن گازی است که افزایش و کاهش غلطت آن در هوا اثر منفی بر سلامت انسان دارد. ازن گاز محرك دستگاه تنفسى انسان است و غلظت زياد آن باعث خونريزي و تورم ريه می گردد. همچنین تغيير آن در هوا باعث تغيير اثر اشعه خورشيد بر انسان مى شود. كاهش يك درصد از غلظت ازن در هوا حدود هشت درصد بر شدت اثر اشعه خورشيد رسيده به زمين مى افزايد كه افزایش اشعه خود سبب افزايش ميزان سرطان های پوستى می گردد.

هيدروكربن ها:

معمولا هيدروكربن ها از طريق واكنش هاي فتوشيميايى  مواد ثانويه آلاینده توليد می كنند، درمورد اثرات مستقيم اين تركيبات مى توان به اثر تحريك كنندگى برخى از آلدئيدها را بر روي چشم و نيز خاصيت سرطان زايى تركيباتى مثل بنزو پيرين اشاره كرد.

ذرات:


ذرات استنشاق شده در مجاري تنفس فوقانى اثر تحريكى داشته و در داخل شش ها نفوذ می کند كه موجب  بروز اختلال در تنفس می شود.

مواد رادیو اكتيو:

مخفى ترين منبع آلودگى محيط، مواد راديواكتيو هستند كه موجب اثرات جسمانى و ژنتيكى در موجودات زنده می شوند.  امروزه از مواد راديواكتيو در تحقيقات كشاورزي، طب و صنعت استفاده هاي فراوانى می شود.آلودگى هوا، بر بسياري از جنبه هاي محيط ما اثر مى گذارد. تاثير ناگوار بر منابع و مناظر، پوشش گياهى خاك، كيفيت آب، ساختمان ها  و سلامت انسان ها ازجمله آن هاست.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *